tisdag 4 december 2007

Volvo med GPS-navigator som tillbehör

Volvo inför GPS-navigator som tillbehör i nästa års modeller.

När man nästa år beställer en ny Volvo behöver man inte bara ta ställning till om man vill ha aluminiumfälgar eller mettallack.

Nu kan man också välja Garmins nya toppmodell Garmin nüvi 760 som tillbehör när man beställer en ny bil.


I Volvo-modellerna Volvo C30 och XC70 har man till och med utvecklat en särskild Volvo-variant av Garmins GPS-navigator, som passar instrumentbrädan.

Volvos forskningsavdelning har tittat på hur en GPS placeras mest optimalt i en bil och det är resultatet av deras arbete som syns i dessa modeller.

GPS-hållaren smälter in i den övriga formgivningen i bilen och med den integrerade GPS-hållaren slipper man alla överflödiga kablar. Dessa göms undan bakom instrumentbrädan.

Ett extra plus från andra biltillverkares inbyggda system är att man faktsikst kan ta bort Garmin-GPS:en när man parkerar bilen för att inte locka biltjuvar att krossa rutan. Även hållaren till GPS:en kan plockas undan så att den inte syns.

Volvos variant av Garmin-GPS:en passar till alla nya Volvo-modeller och kan också lätt monteras i de lite äldre modellerna som t.ex. Volvo S80 från årsmodell 1999, S60 och V70 från 2000, XC70 från 2001 liksom nyare årsmodeller av Volvo S40, V50, C70 och XC90.

GPS-paketet kommer till att börja med kunna levereras i Europa och Nordamerika.

Detta är långt ifrån första gången som en GPS-tillverkare samarbetar med biltillverkare. Bland tidigare samarbeten märks Toyota samarbete med GPS-tillverkaren TomTom som resulterade i att alla Toyota Yaris-modeller hade en inbyggd TomTom ONE.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilket skämt. Detta har funnits i BMW, Mercedes, Audi, RangeROver etc etc sedan länge inbyggda. Krossa rutan? Finns inget att ta med om dem inte ska börja montera ned hela instrumentpanelen för en skärm i dessa bilar.

Slipper sladdar? Ja det gör du också om du köper en på Siba/Onoff för 1000kr och den kan du också ta med dig från bilen.
Nej detta var nog det sämsta jag hört från länge av volvo.
Varför betala mer som du själv kan ordna?

Unknown sa...

Jag har en C30 '09 och Mio GPS navigator. När bilen inte är igång fungerar navigatorn perfekt, men så fort tändningen vrids till läge 1 så halveras GPS täckningen och de satelliter med lägst signal försvinner helt. När tändningen slås av och nyckeln tas ur, så är störningen kvar (samtidigt som det surrar svagt från instrumentpanelen), men efter vad som känns som runt en minut så hoppar navigatorn igång igen (samtidigt som surrandet upphör).

Jag skall prata med Volvo i morgon, detta måste vara ett fel som bör åtgärdas bara man påpeker det eller?

---------------------
Nu har jag haft bilen inne på verkstad för att skärma av en styrbox i instrumentbrädan. Det var ett känt fel som det finns en framtagen lösning för. Tyvärr så hjälpte det inte!!!
Jag jobbar professionellt med GPS så jag har tillgång till lite bättre grejer än de flesta så jag kunde visa för verkstaden att det fortfarande fanns en kraftfull störning i kupén. Efter vidare efterforskningar hos Volvo i Göteborg (tror jag) så fick jag beskedet att det inte går att göra mer åt saken. Det är något man måste acceptera med moderna bilar.....???

Jag tycker det är högst märkligt, och arrogant av Volvo, att man inte testar komponenter så att de inte stör ut något så vanligt som en navigator i en bil. Vad är nästa sak som det bara är att acceptera att nya bilar stör ut? Mobiltelefoner? Pacemakers?

Jag är för övrigt nöjd med min Volvo, men nästa bil kommer inte att bli en som stör ut en vanlig GPS navigator!

---------

Den navigator som beskrivs här är specialanpassad med ny mjukvara för att vara mindre känslig för störningarna i just Volvos nyare modeller, så det fungerar inte att köpa en vanlig 760 i butik.